La CUP-Crida per Girona i Independents Per Salt-CUP han realitzat aquest dilluns (18:40h) una cursa de mitjans de transport per visualitzar els pros i contres entre ells, i per posar de manifest les mancances en matèria de mobilitat a la ciutat de Girona, i entre municipis veïns.

El trajecte ha començat a l'Ajuntament de Salt i ha finalitzat a l'Ajuntament de Girona (3 km de distància); i s'ha realitzat a peu, amb bicicleta privada, amb el servei de Girocleta, en autobús, en motocicleta i en cotxe privat.

Podem considerar que la cursa, en la que han participat destacats membres de la candidatura CUP-Crida per Girona i d'IPS-CUP, ha finalitzat amb un empat entre la motocicleta i la bicicleta privada, ja que només els han separat 10 segons de diferència, a favor de la moto. Tot i així, les emissions de CO2 i la poca salut que ofereix la moto fa que la justa guanyadora hagi estat la bicicleta. A més distància han arribat les persones que anaven en cotxe i que han aparcat en zona blava, en autobús, en Girocleta, a peu i en el cotxe que ha aparcat a una zona lliure de pagament, tal i com es mostra a continuació (temps trajecte / cost econòmic / emissions de CO2 / salut):

· Moto (13'48'' / 0,96 € / 80g CO2 / poc saludable)
· Bicicleta (13'58'' / 0 € / 0g CO2 / molt saludable)
· Cotxe -aparcant a zona blava- (20'30'' / 4,29 € (amb 1 hora d'aparcament zona blava) / 720g CO2 / poc saludable)
· Autobús (21'23" / 1,40 € / 80g CO2 / saludable)
· Girocleta (23'52" / 30 € abonament anual / 0g CO2 / molt saludable)
· A peu (29'10" / 0€ / 0g CO2 / molt saludable)
· Cotxe -aparcant a zona lliure de pagament- (30'55" / 3,24 € / 720g CO2 / poc saludable)

Si analitzem el resultat podem extreure’n diferents conclusions. Per una banda, la bicicleta privada, que va de porta a porta, és el mitjà de transport que presenta majors avantatges per a la salut, per al medi ambient (no produeix emissions de CO2), per a l'economia i de temps. Per contra, el mitjà de transport més contaminant, més car i més lent (en el cas que es vulgui aparcar en zona lliure de pagament) és el cotxe i, en canvi, és el més utilitzat per aquest tipus de trajectes. Per una altra banda, la manca d'estacions de Girocleta fa que la bicicleta (amb servei de Girocleta) sigui 10 minuts més lenta que la bicicleta privada mentre que el trajecte a peu, de porta a porta, ha estat d'uns 30 minuts,  la qual cosa presenta evidents avantatges per a la salut i la butxaca. L'autobús, degut a les baixes freqüències de pas, ha quedat en quarta posició, per darrera de la moto, la bicicleta i el cotxe.

Cal destacar que aquesta mateixa cursa realitzada en hora punta (9h o 17h), on la congestió de la circulació és major, faria augmentar el temps dels trajectes i de les emissions de CO2 dels mitjans de transport motoritzats. 

Finalment, cal esmentar que en les valoracions econòmiques no s'han tingut en compte els costos anuals de manteniment i de les assegurances de la motocicleta i del vehicle privat, la qual cosa fa encarir el preu del trajecte d'aquests mitjans de transport.