La formació reclama
una aposta pel comerç de barri, i defensa estudiar una modificació del planejament
urbanístic en clau social i ambiental
El Ple de l’Ajuntament
de Girona decidirà, dilluns que ve, si suspèn temporalment l’atorgament de
llicències per a grans superfícies comercials, tal i com proposa una moció
presentada pel grup municipal de la CUP-Crida per Girona. La iniciativa dels
cupaires preveu establir una moratòria d’un any per a l’establiment de
grans cadenes, per tal d’impulsar una modificació del planejament urbanístic municipal
que permeti “actualitzar el model de ciutat de futur a partir de criteris
socials, ambientals, urbanístics i de promoció del comerç de proximitat”.
La moció també proposa
acordar que els terrenys de titularitat pública s’utilitzaran per a finalitats
públiques com poden ser equipaments, vials o habitatges; i prendre el compromís
d’incrementar la partida pressupostària destinada a la promoció del comerç
local i de barri que viu avui en una situació precària i de perill. Segons els
cupaires “ha arribat el moment de definir quina és la ciutat que ens imaginem
per un futur a partir de criteris com el de la mobilitat, el medi ambient, el
teixit de barri i el comerç de proximitat”.
La CUP-Crida per
Girona ha denunciat que mentre el govern convergent ha avalat i liderat grans
operacions urbanístiques perquè grans cadenes vinguin a la ciutat, la política
de promoció del comerç de proximitat s’ha estancat, i el comerç de barri pateix
un debilitament progressiu. La formació ha recordat que en els últims anys la
ciutat ha incrementat en desenes de milers de metres quadrats les grans superfícies
comercials a la ciutat, en zones com el Parador del Güell, en què s’ha afectat
la biodiversitat de les Hortes de Santa Eugènia, l’Avellaneda, on properament s’hi
establirà un Leroy Merlin, o la plaça Salvador Dalí, on hi ha hagut un
important increment de metres quadrats comercials de l’Hipercor.
Segons els cupaires,
la implementació de desenes de milers de metres quadrats de grans superfícies
comercials té diferents afectacions al dia a dia de la nostra ciutat, com ara
el debilitament del comerç local, de proximitat i de barri, “imprescindible pel
teixit socials, participatiu i veïnal dels nostres barris”; les conseqüències negatives per a la
biodiversitat i el medi ambient de la ciutat, com és el cas del Parador del
Güell; i finalment l’aposta per la mobilitat motoritzada i unipersonal que
dificulta la mobilitat sostenible i incrementa la contaminació atmosfèrica. La formació
també critica que en alguns casos aquesta aposta ha significat també la venda
de terrenys públics que podien haver anat destinats a usos socials com ara revertir
els dèficits pel que fa al parc d’habitatge públic. [Imatge: L'Econòmic]